Alexander - Director's Cut DVD-anmeldelse

Det største problemet jeg hadde med Alexander , og jeg tror det er et vanlig problem med biopics er at en regissør som Oliver Stone noen ganger ikke kan se skogen for trærne. Faktisk tror jeg en annen stor regissør, Michael Mann, også led av det samme problemet da han laget Ali. Med Oliver Stone som har et så sterkt inntrykk av materialet, og ved å bruke sin personlige politikk for å sette smak på historien, tror jeg at han til slutt skapte et uhåndterlig beist av en film som visste hva den ville være. Etter å ha sett filmen på kino og nå igjen på DVD, tror jeg ærlig talt ikke at noen klipping kunne ha reddet denne filmen.

Det er ikke det Alexander er fryktelig. Det er ikke det at prestasjonene er dårlige. Det er ganske enkelt at du på slutten av dagen virkelig ikke forstår det Alexander har utrettet noe stort. Ikke misforstå meg, jeg er fan av biobilder som ikke holder seernes hånd. Jeg liker å bli kastet inn i en verden og ikke vite noe om den, plutselig å ha pålagt meg selv å sette ting sammen. Det triste er at Oliver Stone utelater så mye av det. Jeg fikk aldri følelsen av at Colin Farrell var den store krigeren han skulle være. Jeg vet at Stone har laget mange filmer, men å bruke bilder og slow motion-bilder for å fremkalle denne følelsen (sammen med Anthony Hopkins velmente, men rotete fortelling) er ikke noen måte å bringe dette frem på. I en film som denne må du vise ikke fortelle.

I en film som JFK, når Stone holder seg til historien, og bruker bilder for å sette sammen det som kan ha skjedd, ser alt ut til å fungere. Vi får et klarere bilde av hva hovedpersonen prøver å gjøre. Selv i en TV-film som The Pirates of Silicon Valley , fokuserte de på historien om hva som virkelig skjedde, og minimerte bruken av bilder og deres personlige oppfatning. Oliver Stone er en av USAs beste regissører. Han er virkelig en som vet hvordan man lager kraftige filmer. Dessverre, i å fortelle denne historien, tror jeg at han gikk seg vill, og som et resultat gjorde filmen det også.