The Inheritance DVD Review

John Cassavetes laget en banebrytende film med Ansikter i 1968. I et nøtteskall er det en historie om den amerikanske forretningsmannen. Hvem han tror han trenger å være og faktisk hvem han har blitt. Den skandinaviske filmskaperen Per Fly vendte kameralinsen mot sitt eget land i 2003 for å lage Arven . Denne oppsiktsvekkende overraskende historien om Christoffer (spilt feilfritt av Ulrich Thomsen), som blir tvunget til å velge mellom sin egen familie og familiebedriften er virkelig tankevekkende. Denne filmen traff meg på mange nivåer, viktigst av alt, dypene som folk vil synke når de blir satt i visse situasjoner. Likevel er ikke Christoffer malt i streker på godt og vondt. Vennene våre i utlandet lager aldri filmer som er så enkle for oss eller som er klare. Dette er en film som opererer på mange forskjellige nivåer og forutsetninger. Den undersøker de ulike relasjonene Christoffer har til sin egen kone og barn, sin mor og til næringslivet generelt.

Etter å ha jobbet for et stort selskap og deretter rykket opp i organisasjonen, vet jeg en ting eller to om klasseforskjellene mellom ansatte. De er subtile, men de er alltid der. Selv om Per Fly ikke eksplisitt fokuserte på dette, er det noe som merkes gjennom hele filmen og vil merkes av seerne. Jeg er så glad for at jeg fant denne perlen av en DVD. Jeg vet ikke at denne filmen er for alle, men samtidig synes jeg alle burde se Arven .

Laging av dokumentar

Dette er en svært omfattende og intensiv titt på Per Flys prosess. Klokker inn på rundt 55 minutter er denne produksjonen delt opp i 5 deler. De er improvisasjon, musikk, lære å gjøre det du må gjøre, steder og det realistiske kameraet. Alle disse er like godt utført, selv om jeg fikk mest ut av å lære å gjøre det du skal. Jeg tror at dette er et must på filmskoler og for filmskapere på alle nivåer. Jeg tror at noen ganger glemmer vi (de av oss som også driver med filmskaping), at det som opprinnelig fikk oss inn i denne bransjen er en kjærlighet til filmer. For å se en ferdig, trenger du virkelig å elske den og pleie den til sitt fulle potensial.

Essay av filmkritiker Richard Schickel

Jeg har lest noen av Schickels stykker, selv om jeg ikke kan huske hvilke prosjekter de var for. Jeg vil si at han virkelig gjør en god jobb med å bryte sammen Arven , slik at de (som jeg var) som ikke er kjent med filmen, kan få litt fotfeste uten å kunne hele historien før de ser filmen.

Regissørkommentar

Å se en kommentar med undertekster er bare vanskelig for meg. Jeg liker vanligvis å ta på meg disse tingene og deretter rydde litt rundt i huset. Likevel ble jeg så fascinert av denne filmen at jeg ønsket å høre hva regissøren hadde å si. Det var tider hvor, følte jeg, han snakket litt mye om handlingene til karakteren. Jeg var mer interessert i å høre ham fortelle om hvordan filmen ble laget, eller kanskje snakke om sin egen personlige politikk. I noen tilfeller virket det som om han gjorde det, men jeg tror bare generelt at jeg hadde vanskelig for å få hodet rundt å måtte lese kommentarsporet.

Digital overføring, forbedret for 16:9 TV-er. Selv om jeg ikke tror dette er en Dogme-film i seg selv, er temaet i den absolutt i en ånd, og jeg er sikker på at Lars Von Trier og Co. vil ønske denne filmen velkommen inn i deres filmkanon. Min favoritt ting om utseendet til Arven er hvordan ingenting ser for bra ut. Ingen ser egentlig ut som om de har på seg sminke. Faktisk, denne varmeheten som det ser ut til at skuespillere vil ha når de er på kamera, den er bare ikke-eksisterende her. Personlig er jeg en fan av denne looken. Jeg tror ikke alle filmer burde ha det, og det ville ha vært feil for en film som The Pacifier, men for Arven , jeg kunne ikke forestille meg at det ble gjort på noen annen måte. Dette utseendet skaper en kulde som i stor grad bidrar til løsrivelsen til hovedpersonen vår.

Dolby Digital. Engelsk 5.1. Vel, jeg må være ærlig her, denne filmen høres bra ut, men den er på et fremmedspråk. Mesteparten av tiden min gikk med til å lese undertekster. Jeg elsker det humørfylte partituret som brukes sparsomt gjennom denne filmen. Faktisk ser det ut til at vi bare får svært subtile prøver av det som faktisk øker effekten. Når vi ikke snakker, får vi høre stillheten og de naturlige lydene til mennesker som beveger seg gjennom verden. Det ser ut til at Per Fly har gjort alt for å gjøre hver minste ting til en fordel for denne filmen.

Hovedpersonene sitter på en seng ikke vendt mot hverandre. Allerede mister filmen et stort publikum rett og slett fordi jeg tror folk vil se på denne filmen som for kunstig. Og la oss være ærlige, det er en kunstfilm, så hvorfor markedsføre den på en annen måte? Det er bare trist at en godt utført film liker Arven vil ikke ha mye sjanse til å konkurrere mot dagens andre utgivelser. Baksiden inneholder en anmeldelse av Kennth Turan, en beskrivelse av filmen, liste over spesielle funksjoner og en kredittliste. Jeg skulle ønske det hadde vært en måte for skaperne av denne DVDen å gjøre denne filmen mer attraktiv for den tilfeldige DVD-seeren. Slik det står, ser det ut til at det vil bli flyttet til muntlig status.

Arven er en av de beste filmene jeg har vist på lenge. Det fanger virkelig kulden og (tror jeg) ensomheten til storbedrifter. Av å ha alt du tror du kan trenge, og så innse at du ikke har noe. Denne filmen tar ikke et moralsk standpunkt. Det viser bare hva som kan skje når du blir det du ser. Når du prøver å gå den tynne linjen mellom å jobbe innenfor systemet, men ikke å jobbe for systemet.

jeg anbefaler på det sterkeste Arven og jeg ser frem til å se mer av Per Flys arbeid.

Arven ble utgitt 21. februar 2003.