Avengers 2 anmeldelse: Større, morsommere, men er det bedre?

Brian Gallagher bryter ned opp- og nedturer i Marvels siste storfilm som kommer når Avengers: Age of Ultron kommer på kino i mai.

After Earth's Mightiest Heroes gikk hver til sitt på slutten av 2012-tallet Marvels The Avengers , produsent Kevin Feige sa i flere intervjuer at for at dette teamet skal komme sammen igjen, må det være for noe virkelig monumentalt, fordi hver av disse heltene sikkert kunne håndtere mindre trusler på egen hånd. Selvfølgelig er en ond romvesen rase som angriper New York City i den første filmen absolutt en levedyktig grunn for dette teamet til å komme sammen, men hva er det som er så spennende med Avengers kommer sammen igjen Age of Ultron , koker ned til det faktum at en av Avengers bokstavelig talt skaper skurken de må gå opp mot. Mens selve omfanget av historien kommer vekk fra seg selv til tider, Avengers: Age of Ultron er fortsatt en triumf, og gir noen av jordens mektigste helter mer å gjøre, samtidig som den introduserer noen få viktige nye medlemmer på strålende måter... selv om det ikke er fullt så bra som Marvels The Avengers .

Filmen åpner på en ganske spennende måte, med et enormt action-settstykke som spiser opp hvor som helst mellom 20 og 30 minutter av filmen. Jeg hadde ikke forventet at oppfølgeren skulle bli så stor, med en gang, men historien starter med at Avengers er på vei for å betale den skurke Baron Von Strucker ( Thomas Kretschman ) et besøk i hans massive europeiske anlegg, som er der vi så ham første gang i slutttekstscenen Captain America: The Winter Soldier , sammen med søsken Pietro Maximoff, a.k.a. Quicksilver ( Aaron Taylor-Johnson ) og Wanda Maximoff, a.k.a. Scarlet Witch ( Elizabeth Olsen ). Denne scenen viser hvor mye av en velsmurt maskin Avengers har blitt (inkludert det rett og slett fantastiske bildet av dem alle som bokstavelig talt springer ut i handling), men planter også til slutt kimen til Ultrons skapelse også, etter Tony Stark ( Robert Downey jr. ) finner noe viktig teknologi som kan være nyttig for ham i Strucker's compound. Se, Stark ønsker å sette 'en jerndrakt rundt om i verden', og beskytte den mot de romvesenene som angrep New York for flere år siden, og alle mennesker som også ønsker å gjøre verden skade. Så edle som intensjonene hans kan være, Tony og Bruce Banner ( Mark Ruffalo ) på en eller annen måte føder Ultron... selv om ingen av dem er helt sikre på hvordan det skjedde.

Det er mye å elske i denne oppfølgeren, spesielt hvis du er en av dem (som meg) som følte det Jeremy Renner 's Hawkeye og Mark Ruffalo 's Hulk ble ikke vant til sitt fulle potensial i den første filmen. Det er et helt subplot som dreier seg om Hawkeye som på en eller annen måte har blitt holdt hemmelig hele tiden (spesielt siden andre nøkkeldetaljer allerede har lekket) som jeg ikke vil ødelegge her, men jeg vil si at du absolutt vil se på Hawkeye i et helt nytt lys. Når det gjelder Hulken, er det ingen hemmelighet at han vil møte Tony Starks Hulkbuster-rustning, men detaljene bak hvorfor rustningen ble laget gir mye mening når du ser hele filmen, og hans unike forhold til Scarlett Johansson 's Black Widow er også ganske fantastisk. Som man kunne forvente, med Joss Whedon Når du skriver manuset, er det noen fantastiske biter av tegneserierelieff, inkludert en herlig løping om Captain America's ( Chris Evans ) aversjon mot voksenspråk, massevis av nye Tony Stark one-liners og en humoristisk bit som allerede ble sett i tidligere utgitte klipp som viser hele teamet som prøver å bruke Thors hammer Mjolnir. Men noe overraskende Jeremy Renner leverer muligens den morsomste linjen i hele filmen, en selvironisk del der han gjør narr av valget sitt av våpen.

Hvor fengslende og enorm denne oppfølgeren er, kan det faktisk være til skade, siden det er noen få scener og plottpunkter som føles rotete og litt malplasserte. Du husker kanskje at du hørte for noen uker siden at den 'mystiske kvinnen' som ble sett kle av seg i den første traileren ikke er med i filmen, og det er hun ikke. Selv om dette normalt ikke ville være en stor avtale, antyder det at det er en mye større sekvens som involverer Thor ( Chris Hemsworth ) i denne hulen. Selv om det viser seg å være et sentralt øyeblikk i historien, på grunn av det han oppdager, ser det ut til at det bare er så mye mer der som sannsynligvis ble avbrutt for tid. Likevel er disse forglemmelsene ikke så veldig grelle, men det var noen få ganger hvor visse scener bare virket merkelige. Selv om, siden dette er et så stort foretak, med utallige velkjente plater som må fortsette å snurre, er filmen som helhet fortsatt utrolig imponerende, likevel.

Jeg ville vært ettergivende hvis jeg ikke i det minste nevnte nykommerne vi ser i Age of Ultron. Elizabeth Olsen er bare fantastisk som Scarlet Witch, hvis mystiske evner skaper kaos for jordens mektigste helter når de møtes for første gang. Aaron Taylor-Johnson er en like god Quicksilver, men han blir nesten sett på som noe av en nyhet, sammenlignet med søsterens utrolige krefter. Så er det selvfølgelig det Paul Bettany 's Vision, som jeg ikke ønsker å snakke for mye om, annet enn å si at han absolutt er et velkomment tillegg. James Spader er ganske briljant som Ultron, hvis petulance og overbærende personlighet helt sikkert kommer fra en av jordens mektigste helter, men skaperverket hans forvirrende (la oss bare si at Science Bros ikke helt vet hvordan det skjedde) er nok et hodeskraperende øyeblikk som i det store og hele ikke er veldig skadelig for kvaliteten på filmen som helhet, men likevel forvirrende. Som jeg nevnte før, med Hawkeye og Hulk som får mer skjermtid, og med alle disse nye tilleggene, er det mange ganger hvor det ser ut til at resten av Avengers tar et baksete, noe som er fornuftig siden resten har hatt sjanser å skinne i sine egne separate eventyr, men om noe viser det hvor virkelig massiv denne oppfølgeren er, ikke bare fra et visuelt ståsted, men også fra et historieperspektiv.

Det er garantert ingen tilfeldighet at neste gang vi ser Avengers vil være i en todelt film, som har blitt en populær teknikk for studioer som ønsker å strekke ut sine unge voksne franchiser så lenge som mulig, og tar den siste boken i en serie og gjør den til to filmer. Selv om den praksisen virker dårlig tilrettelagt for prosjekter som disse, virker det som akkurat det legen bestilte for Avengers, som begynner å bli så stort at det bare trenger to filmer for å inneholde alt. Hvis oppfølgeren beviser noe, er det at Jordens mektigste helter bare er for store for én film, og selv om resultatet garantert vil etterlate fansen fornøyd, faller den fortsatt litt under den originale Avengers-filmen... men ikke for mye.

Age of Ultron kommer på kino 1. mai, og følg med på intervjuet vårt med produsent Kevin Feige når vi nærmer oss utgivelsen. Hvis du er enig eller uenig i anmeldelsen min, la stemmen din bli hørt nedenfor eller på Twitter @GallagherMW . Gjør denne anmeldelsen deg mer begeistret eller mindre begeistret for å se Earth's Mightiest Heroes på storskjerm igjen?