Charlie and the Chocolate Factory Review

Charlie and the Chocolate Factory er ganske enkelt fantastisk; en briljant forestilt historie som vil vinne både gamle fans og nye fans.

Charlie og sjokoladefabrikken er som den evigvarende gobstopperen den så glad beskriver. Den mister aldri smaken og blir litt farlig. Regissør Tim Burton og favorittmusen hans, den utrolig talentfulle Johnny Depp, treffer honningkrukken med sin versjon av Roald Dahls elskede barnebok. Denne prestasjonen er ingen enkel prestasjon. Gene Wilder udødeliggjorde karakteren til Willy Wonka i den klassiske filmatiseringen fra 1970; å si at Depp hadde store sko å fylle er en underdrivelse. Sammenligninger vil uunngåelig bli trukket mellom de to filmene og nyinnspillinger lever sjelden opp til originalen. Her er et unntak. Burton og Depp finner den perfekte balansen mellom å hylle og være kreativ. De tilfører en annen, mer kompleks tone til filmen uten å miste noe. Charlie og sjokoladefabrikken er ganske enkelt fantastisk; en briljant forestilt historie som vil vinne både gamle fans og nye fans.

Freddie Highmore, gjenforent med Depp fra Finding Neverland, spiller den godhjertede Charlie. Han bor sammen med foreldrene og begge settene med besteforeldre i en hytte nær Willy Wonkas enorme fabrikk. De er skittfattige med hull i vottene og kålsuppe til hver middag. Hver natt lytter Charlie til bestefaren Joe (David Kelly) som forteller ham om å jobbe i den store godterifabrikken før Willy Wonka stengte den. Konkurrenter hadde stjålet hemmelighetene hans og alle mistet jobben. Men snart begynte fabrikken å gå igjen med tilsynelatende ingen nye arbeidere. Willy Wonka forsvant ut av syne og ble et stort mysterium. Så kommer den fantastiske erklæringen om at Willy Wonka vil tillate fem ekstremt heldige barn en dags besøk på fabrikken hans. Barna ble plukket ut ved å vinne en gyllen billett gjemt i en Wonka-sjokoladebar. Fire bortskjemte og råtne ungdommer, Augustus Gloop, Veruca Salt, Violet Beauregard og Mike Teavee tar tak i de gylne billettene. Charlie har nesten gitt opp håpet når han vinner finalebilletten. De fem barna møtes foran fabrikkporten for omvisning med den mystiske Willy Wonka. Som også har utlovet en utrolig premie til barnet han anser som mest verdig.

Charlie og sjokoladefabrikken suksessen skyldes at delene stemmer perfekt. Alt klikker så godt sammen. Produksjonsdesignet er fantastisk, gigantiske sett som drypper av detaljer. Karakterene bærer disse klønete kostymene og er plastret i sminke for å gjenspeile det kunstige godteri-utseendet til filmen. Danny Elfmans partitur, sammen med de morsomme Oompa Loompa-sangene, passer perfekt til handlingen på skjermen. Tim Burton får brorparten av æren for å orkestrere alt. Han hadde en unik visjon for denne historien og gjør virkelig en fantastisk jobb med å realisere den. Burton har regissert noen forferdelige filmer de siste årene, som kunne glemme Planet of the Apes, men vender tilbake til sin tidlige karriere med denne filmen. Charlie og sjokoladefabrikken konkurrerer lett med Beetlejuice og Edward Scissorhands som hans beste verk. Burton beviser at han fortsatt har det som trengs for å lage en flott film.

Johnny Depp tar karakteren til Willy Wonka og gjør den til sin egen. Han spiller ham som et spektakulært bisarrt geni som ikke er i stand til normal oppførsel. Willy Wonka har vært innelukket inne i fabrikken hans i tjue år. Det er noen veldig morsomme scener der han må referere til flash-kort for å holde en enkel samtale. Uten å avsløre for mye, er hovedforskjellen mellom denne filmen og 70-tallsversjonen tillegget av en bakhistorie om Wonkas barndom. Det gir ham mye mer dybde og vi kan se hvorfor han ble den mannen han er. Jeg trodde flashback-scenene var smart utført og definerte motivasjonen hans. Depp fortsetter å bevise at han er en av de beste. Det er tragisk at han aldri har vunnet noen store priser for arbeidet sitt. Han presser seg hele tiden som skuespiller og rollen som Willy Wonka er et godt eksempel.

Jeg ble overrasket over hvor inderlig og ærlig filmen var. Den gir et godt budskap og gjør det på en underholdende, annerledes måte. Det kommer til å være noen som vil kritisere filmen for dens mørke tone. Ja, den er mye mørkere enn den andre filmen, men er også mye morsommere. Det har en kant ved det, og det er en del av sjarmen. Hver god barnehistorie har en del som blir litt skummel. jeg tror Charlie og sjokoladefabrikken er balansert i sin tilnærming. Det er en flott film på alle nivåer og ikke gå glipp av på kino.