Charlie and the Chocolate Factory anmeldelse #3

Willy Wonka blir Burton-isert!

Har du noen gang sett en film som bare får deg til å smile? Når du kjører hjem fra kinoen og er i det glade humøret? Vel, det var det jeg opplevde da jeg så Charlie og sjokoladefabrikken denne uka!

Jeg må virkelig si at dette er en av de beste filmene jeg noen gang har sett. Nå kommer det fra en fan av Tim Burton og Johnny Depp. Ok, så sett det til side, vil jeg prøve å være 'rettferdig og balansert.'

Johnny Depps opptreden i denne filmen er død på det jeg tenker på når en mørk Willy Wonka. Og nei, Johnny Depp er ikke Gene Wilder og Mel Stuart (regissøren av den originale 'Willy Wonka and the Chocolate Factory') er absolutt ikke Tim Burton, så sammenligningene kan stoppe nå. Ja, jeg er enig i at den originale filmen er en kultklassiker og bør behandles slik, men det er ikke den samme filmen og det er ikke den samme følelsen.

Nok av min rant, la oss snakke om hvor fantastisk denne filmen er. Tilbake til Johnny - noen av hans comebacks til kommentarer er uvurderlige, hans manerer får deg til å le høyt. Og bare hans tilstedeværelse på skjermen og for de andre karakterene er ren humoristisk! En linje fra tilhengerne får meg fortsatt til å le – og det er bare på grunn av måten den er levert på.

Jeg går videre til settene; folk, folk, Tim Burton er et rent geni. Mannen bygde alt, fra innsiden av fabrikken til 'sjokolade'-elven (laget av brun tannkrem) til det sidelengs buede huset som Bucket's bor i. Hvem andre finner på dette? Å se disse rommene på skjermen er utrolig; du er imponert over hvor kreativ og nyskapende Tim er. Og ikke nok med det, stort sett var alt spiselig inne på fabrikken! Så kult er det nå!!

Noe annet bare Tim Burton ville gjort - trene ekte ekorn til å knekke nøtter og kaste skjellene på gulvet. Ja, 100 ekorn ble trent til én scene – og ikke en eneste ble skadet.

Videre til de andre skuespillerne. Hvis du aldri har sett «Finding Neverland», få den. Ikke bare for det enkle faktum at det var en av fjorårets beste filmer, men du blir introdusert for Freddie Highmore som tilfeldigvis er 'Charlie' i denne filmen. Av alle de andre barna som finner «Golden Ticket», er han den eneste som ser normalt ut. Og det er ikke å si at han bare er en gammel normal barneskuespiller; denne 13 år gamle gutten vil blåse av deg sokkene. Han får deg til å føle med Charlie. Når det gjelder de fire andre heldige barna som fant Golden Ticket, hadde tre av dem aldri spilt før. Da jeg leste det etter at jeg hadde sett filmen, ble jeg sjokkert! Den eneste som har tidligere skuespillererfaring var Annasophia Robb, som spiller Violet Beauregarde - en bortskjemt råtten britisk jente. Og den tidligere erfaringen - en film, 'Because of Winn-Dixie.' Disse barna var strålende!

Men du kan ikke glemme Oompa-Loompa-ene (eller skal jeg si den ekte Oompa Loompa). Tim Burton hyret Deep Roy for å spille tusenvis av de bittesmå fabrikkarbeiderne. Han synger, danser, spiller kvinnelige og mannlige Oompa Loompa's; han gjør stort sett alt - og gjør det bra!

Jeg likte meg virkelig før, under og etter å ha sett denne filmen. Og det vil du også! Det er definitivt familievennlig! Charlie og sjokoladefabrikken er på kino 15. juli; den er vurdert til PG.