Donnybrook anmeldelse: Det er ikke noe land for gamle boksere

Jamie Bell og Frank Grillo spiller hovedrollene i regissør Tim Suttons brutale, grisete og ubønnhørlige mørke boksedrama Donnybrook med bare knoke.

Donnybrook anmeldelse: Det

Gresset er alltid grønnere, eller så heter det. Men Amerika, på mange måter, er et land med har og ikke har og Donnybrook er et urokkelig brutalt og grusomt blikk på de som ikke har, der gresset utvilsomt ikke er grønt. Regissør Tim Sutton, som tilpasser forfatteren Frank Bills debutroman, leverer en ekte mage-punch av et drama som gir et dystert mørkt blikk på noen diametralt motsatte mennesker fra feil side av sporene. Så vanskelig som denne filmen er å se til tider, kommer den uten tvil til å holde seg til seerne og fungerer som et fantastisk utstillingsvindu for stjernene.

Skjebnen til to allerede desperate menn driver dem brutalt mot et slagsmål med innsats langt høyere enn forventet. Jarhead Earl ( Jamie Bell ) ønsker et godt liv for sin kone og barn. For å prøve å få dem til dette bedre livet, bestemmer militærveterinæren seg for å rane en våpenbutikk for å få inngangspenger til en boksekamp med bare knoke som vil gi ham pengene som trengs for å unnslippe deres desperate eksistens. I mellomtiden motorsag Angus ( Frank Grillo l), en meth-forhandler i forretninger med søster (Margaret Qualley), befinner seg i trådkorset til en skjev politimann (James Badge Dale) og er av sine egne grunner også på vei til denne boksekampen kl. Donnybrook . Etter hvert som Jarhead og Chainsaws veier nærmer seg krysset, begynner volden og kostnadene å øke for begge mennene på deres søken etter noe bedre.

Til tross for den brutale karakteren til denne filmen, lar regissør Tim Sutton de dystre hendelsene utfolde seg med en kaustisk hvisking, i motsetning til et høyt og skurrende smell. Enkelte seere vil garantert bli slått av av filmens dystre natur. Ingenting er sukkerbelagt underveis. Lærdommen ser i stor grad ut til å være at dårlige ting skjer med mennesker som gjør dårlige ting, enten disse menneskene har gode intensjoner eller ikke. Det er en film om valg, eller den opplevde mangelen på slike. Folk som ikke kommer fra midler føler seg ofte som en rotte fanget i et bur. De vil gjøre alt for å rømme, og desperasjon fører ikke ofte til den beste beslutningen. Spesielt når du ikke bare er en rotte, men en person med en familie for å være opptatt av hvem verden, slik den eksisterer, ikke har råd til mange alternativer.

Selv om dette nesten utelukkende er en film som består av stygghet og elendighet belagt med tåpelig optimisme, har den noen unektelig minneverdige og spektakulære bilder. Sutton dveler ved øyeblikk som er like vakre og plagsomme. Det er også noen utrolige øyeblikk med action som bryter opp historiens stille og magebrytende kalde natur. Ikke for å ødelegge noe, men klimaks kl Donnybrook er virkelig noe å se, for de som ikke har en svak mage for intens ekte vold.

Man ville være uvillig å ikke diskutere opptredenene til både Jamie Bell og Frank Grillo, som topplinje rollebesetningen. Bell blir dessverre ofte sett av mer tilfeldige kinogjengere i storfilmer, for eksempel tragedien som var Fantastiske fire , som er mindre enn fantastisk og ikke fungerer som et godt utstillingsvindu for talentene hans. Donnybrook , på den annen side, er et utrolig utstillingsvindu for Bell, som gir en av karrierens beste prestasjoner her. Bells karakter er en mann som ønsker å gjøre det rette og bryr seg dypt om familien sin, til tross for at han tar svært dårlige avgjørelser. Bell overdriver ikke en eneste ramme og spiller rollen med respekt og subtilitet, med fantastiske resultater. Grillo er derimot kjent for å leke grublende menn, det være seg gode eller dårlige. Her spiller Grillo en av de mest avskyelige karakterene du sannsynligvis vil møte på mainstream kino og gjør det fengslende. Publikum vil forlate å forakte Angus, men Grillo fortjener mye ære for å ha gått de stedene han gikk for rollen.

Det er nyanser av Martin Scorsese i Coen-brødrenes vold og glimt når det kommer til atmosfæren. Det er absolutt ikke for alle, og jeg vil ikke klandre noen for å bli skremt av denne filmen, men de som kan glede seg over noe så tøft, med bare den minste biten av nesten umulig lys i enden av tunnelen, vil dra med håret blåst. . Ikke sov videre IFC Films Donnybrook når den kommer ut.