The Dukes of Hazzard anmeldelse

Det er øyegodteri på sitt beste, med ABC-ene for sommerfilmer: Action, Bikinier og Biljakt. Men du vil ikke snakke om D for dialog.

Jeg vokste opp på Dukes of Hazzard TV-program. Jeg frickin elsket det. Jeg hadde til og med en nabo med en gammel, limegrønn rustet Dodge Charger i hagen hans, som vi gikk og lekte i, dykket over panseret og hoppet inn gjennom vinduene, akkurat som Tom Wopat og John Schnieder gjorde under TV-programmet gikk fra 1979 til 1985. Jeg ba foreldrene mine om en bue og flammende piler, men det fløy ikke så bra. Uansett, du kan forestille deg min oppstemthet da de bestemte seg for å lage en film av dette klassiske TV-showet, og selv om filmen skuffet på mange nivåer, er det (knapt) nok til å få gamle fans og nye inn på kino.

Filmen starter i det normalt rolige Hazzard County i delstaten Georgia, med noen fredelige bilder av landet og fortellingen fra noen som ikke er oppført på IMDB-siden, men er i samme stil som Waylon Jennings-fortellingen på TV-program. Men selvfølgelig forstyrres disse fredelige bildene av Duke-guttene, Bo (Scott) og Luke (Knoxville) i deres Dodge Charger fra 1969 kalt General Lee. Som seg hør og bør, setter denne scenen tonen for hele filmen, men dessverre, siden denne er 'oppdatert' til i dag, blir den litt fastlåst med detaljer og dialogen er rett og slett forferdelig noen steder.

Skuespillet her er ikke så ille, med noen ganske gode svinger fra Seann William Scott som den general Lee-besatte Bo og Knoxville som lekemannen Luke. De har god kjemi sammen, og jeg var ganske fornøyd med gjengivelsene deres av Bo og Luke. Det eneste virkelige unntaket fra det var Bos unaturlige besettelse av general Lee, selv om det mer er manusforfatterens feil. Men han snakker med bilen, nevner å ha sex med den, og det er litt på den skumle siden, spesielt på slutten. Willie Nelson passer perfekt for den sprø onkel Jessie, David Koechner gjør en ganske anstendig jobb som den vennlige mekanikeren Cooter, og Michael Weston gjør er perfekt som den sjenerte nestlederen Enos. Så er det Jessica Simpson som den langbente Daisy Duke, navnebroren til den berømte korteste shortsen. Jada, kall henne en dingbat, kall henne flyktig, men etter å ha sett skuespillerdebuten hennes som Ms. Duke, kunne jeg virkelig ikke se for meg noen andre i denne rollen. Hun har utseendet og holdningen til Daisy ned til en vitenskap, og nevnte jeg at hun kan rocke i helvete ut av shortsen? Hun gjør uansett en ganske god jobb i skuespillerdebuten, og selv om rollen mest er for show, gjør hun en god jobb her til debuten.

Det er imidlertid noen roller som jeg rett og slett ikke kan godkjenne. Min favorittkarakter i hele TV-serien var Roscoe P. Coltrane, som spilt av den uforlignelige James Best i TV-serien. Dessverre gjorde de en dårlig jobb med å caste og skrive for denne fantastiske karakteren. De valgte M.C. Gainey, sist sett i Are We There Yet? og som den nakne ektemannen som jager etter Thomas Haden Church i fjorårets Sideways. Roscoes karakter i showet var ganske dum, men hadde en feil på rumpa for Duke-guttene, og jaget etter dem med sørstatsglede, med sin trofaste sidemann, hunden Flash ved sin side. Jeg var sinnsykt skuffet over at de sjelden viste Flash, og at Gaineys skildring av Roscoe var alt for truende. Jeg vet at det er et remake/oppdateringskjøretøy, men han var ærlig talt den beste karakteren fra hele showet, og de slaktet ham, og den bruner virkelig skinnet mitt. Den andre tingen som plaget meg var Burt Reynolds som Boss Hogg. Nå, misforstå meg rett, jeg er en Burt Reynolds-fan og det hele, og for den yngre generasjonen som ikke har sett serien, vil Burts gjengivelse av Boss Hogg fungere fint. Jeg er imidlertid ikke blant den yngre generasjonen, og bare det å kaste ham var litt av en feil. For det første var Boss Hogg en ganske kort, portly kar, og Monsieur Reynolds passer ikke helt til den regningen. Jeg aksepterer at dette er en modernisert versjon og alt, men de kunne ha beholdt noen flere trekk av den gamle Hogg her, og jeg var litt skuffet over at de ikke gjorde det.

Manuset til John O'Brien holder mye av ånden i den gamle serien i live, med Duke boys ikke-lovlydige måter, fortelleren og en haug med fantastiske biljakt- og løpsscener. Jeg likte hvordan han håndterte å oppdatere historien til i dag, men bare på noen få måter. Det er en flott scene der Duke-guttene drar til Atlanta og de ikke helt vet hvordan de skal reagere på byfolket, som countrygutter og alt. Atlanta er også åstedet for noe av det beste biljaktarbeidet jeg noen gang har sett på skjermen, med en fenomenal scene med Bo som gjør en lang powerglide gjennom en tilsynelatende endeløs sirkulær gate, avkortet av linjen hans 'Is there a point til denne kretsen? Men O'Briens dialog fungerer bare ikke mange steder, med mange vitser som faller flatt så mye der det var total stillhet der redigeringen maner til latter. Vanskelige øyeblikk, faktisk. Mye av 'fisken ute av vannet'-øyeblikkene, spesielt i sorority-huset der hertugen møter en gammel venn/forelskelse, er bare verdiløse. Og jeg er ganske sikker på at dette ikke var O'Briens feil, siden regissør Jay Chandrasekhar og Broken Lizzard-troppen hans (Super Troopers) hadde laget det originale utkastet til manuset, men de gjorde om den første scenen fra Super Troopers, der politiet kjøre over en bil med steinere. Denne gangen trekker de samme to politimennene, som campuspolitiet, over general Lee og gjør akkurat det samme kneblet, og hvis det var sirisser i teatret, kunne du ha hørt dem. Ingen latter i det hele tatt. Handlingen er ikke så verst, men det tar litt tid å komme i gang.

Chandrasekhar gjør en god jobb ved roret, med noen av de beste biljakt-/racescenene jeg noen gang har sett på skjermen. Den lange powergliden er en av de kuleste bilrelaterte tingene jeg har sett på en stund, og de gamle bilhoppscenene er bare fantastiske. Jeg skulle ønske han hadde gjort det bedre med dialogen, men actionscenene og arbeidet hans med de fleste skuespillerne er tilstrekkelig, men ikke bra på noen måte.

Dukes of Hazzard er en film om småbyliv, store biler og bittesmå bikinier. Det er øyegodteri på sitt beste, med ABC-ene for sommerfilmer: Action, Bikinier og Biljakt. Men du vil ikke snakke om D for dialog.