Father of the Bride DVD-anmeldelse

For ca 11 år siden dro jeg i et bryllup og av en eller annen grunn var jeg der mens de satte opp. Arbeiderne jobbet, bordene ble dekket, stolene ble satt ut og det var en film som ble projisert mot veggen hele tiden. Denne filmen var Brudens far . Jeg sto tilbake og så på at arbeiderne stjal filmblikk mens de gjorde jobben sin. Mens filmen fortsatte å spille, kom visse familiemedlemmer til både bruden og brudgommen bort, så noen øyeblikk av filmen, le og snakket deretter om hvor mye de elsket denne filmen. Det var i dette øyeblikket jeg innså at hvis en film hadde evnen til å være en del av et ekte bryllup, måtte det virkelig være en spesiell film.

Jeg så opprinnelig Brudens far tilbake i 1991. Som en 18 år gammel gutt likte jeg filmen, men jeg tror ikke jeg satte helt pris på den. Når jeg har vist den flere ganger i løpet av årene og nå igjen for denne anmeldelsen, kan jeg virkelig forstå hvor spesiell film dette er. Hver fremføring av denne filmen er perfekt. Fra Steve Martins motvilje mot å stå bak bryllupet, til Diane Keatons moderlighet til å jevne ut ting, til Martin Shorts inspirerte og livlige opptreden som bryllupsplanlegger, er alle flotte. Dette er en av de filmene du kan se igjen og igjen. Det blir aldri gammelt, det blir aldri foreldet og ofte virker det som om latteren øker med årene. Det er en så godhjertet varme og ømhet ved denne filmen, at jeg tror at hvis jeg noen gang skulle inngå ekteskap, vil jeg gjerne ha denne filmen spilt før bryllupet begynner.

Jeg synes at en film som denne fortjener å bli listet blant de beste amerikanske filmene som noen gang er laget. Den har en slik ærbødighet for tradisjon og familie, men den er ikke eksklusiv. Ja, den handler om en mann og en kvinne som skal gifte seg, men historien går så mye mer utover det. Den ser på å bli eldre, å håndtere det faktum at barn vokser opp og hvordan livene våre alltid vil endre seg. Det er en veldig spesiell film som kan inkorporere så alvorlige temaer, og bringe frem deres budskap og gripende gjennom latter.

En invitasjon til brudens far

Dette er en titt bak kulissene på tilblivelsen av filmen. Regissøren og skuespillerne snakker om materialet, hvorfor de ønsket å lage det og alle de andre litaniene vi har forventet av disse featurette-stykkene. Jeg liker virkelig hvordan Steve Martin snakker om bruken av ømme øyeblikk med komedie. Jeg tror at dette egentlig er kjernen av hva Brudens far handler virkelig om. Ingenting er virkelig fantastisk med dette stykket, men det er interessant å se en film som er 15 år gammel.

Steve Martin og Martin intervjuer hverandre kort

Det er tider når du får to morsomme mennesker sammen og de er morsomme. Det er tider når du får dem sammen og det fungerer ikke. Dette stykket har en slags ubehagelig hybrid mellom disse to verdenene. Jeg fant ikke meg selv i å le så mye som jeg ventet og ønsket at dette stykket var morsommere. Det er ikke verst, det er bare ikke disse to komiske talentene nesten på sitt beste.

Lydkommentar med regissør/manusforfatter Charles Shyer

Du må elske en kommentar som begynner med at regissøren innrømmer at han ikke har sett sin egen film på 13 år. Jeg likte dette veldig godt fordi du får følelsen av at Shyer virkelig ser denne filmen med friske øyne. Han må huske ting om filmen mens han husker selve filmen. Det var veldig interessant for meg fordi vi ikke får en regissør som har holdt på med denne filmen og deretter avslutter med regissørens kommentar (hvis det i det hele tatt har de til å gjøre det). Vi får en mann med et nytt syn på sin egen film, og det tilfører virkelig noe og forsterker denne kommentaren betraktelig.

Widescreen (1,85:1) - Forbedret for 16x9 TVer. Klart denne filmen kom ut på begynnelsen av 1990-tallet, men den ser virkelig ikke så datert ut. Jeg tror ikke at dette har noe å gjøre med krystallklarheten til DVD-overføringene, eller hvordan filmen ble komprimert. Denne filmen er tidløs. Jeg mener at det er referanser til ting som åpenbart er i fortiden, men for det meste fant jeg ut at denne filmen holder seg ganske bra. Det utrolige er hvordan Steve Martin ikke ser annerledes ut, men jeg tror at det er et spørsmål for et annet sted og tid. Det er en varme til denne filmen som virkelig er godt fanget på denne DVDen. Du kan se at andre føler at dette er en viktig film, og det viser seg på hvor fint denne filmen ser ut på det lille lerretet. Selv når jeg ser den på det lille TV-apparatet mitt, tror jeg ikke at noe av det store ved denne filmen mangler. Jada, det er kanskje ikke en stor film i seg selv, men det er en godt utført titt på noe mange familier går gjennom, og det er hyggelig at den etter alle disse årene virkelig har stått tidens tann.

Dolby 5.1 Surround Sound. Det er ikke slik at denne filmen har noe flott lyddesign, men det høres veldig bra ut. Det er de obligatoriske musikkøyeblikkene for å fortelle oss hva vi burde føle (basketballscenen kvelden før bryllupet er spesielt rørende), men i det hele tatt føler jeg at denne filmen gjør en veldig god jobb med å ikke falle inn i å være sappy eller melodramatisk. Jeg synes det er veldig sentimentalt, men hva er galt med å være sentimental? Har vi virkelig nådd et punkt i vårt ironiske samfunn hvor vi ikke kan være sentimentale? Hvor vi ikke kan ha ærbødighet for ting og for tidligere tider? Gir ikke det å ha en dyp respekt for det som kom før oss virkelig godt fotfeste for å håndtere nåtiden og fremtiden? Ok, jeg flytter meg bort fra emnet her, men jeg føler virkelig at lyden har så stor betydning for å bringe disse følelsene til overflaten. Jeg tror vi blandet med bildene er i stand til å håndtere ting gjennom filmer som vi kanskje ikke er så flinke til å håndtere i våre egne liv. Noen ganger liker jeg ikke at lyd forteller meg hvordan jeg skal føle meg, men jeg fant bare for det meste Brudens far får det helt riktig.

Denne emballasjen er designet slik at dette DVD-dekselet ser ut som en bryllupsinvitasjon. Fargene og designene på forsiden har et ekte bryllupsutseende. I midten er et bilde av den motvillige Steve Martin som får et kyss fra datteren sin. Baksiden har noen små bilder fra filmen, en beskrivelse av filmen, en DVD-tilleggsliste og de tekniske spesifikasjonene for DVDen. Denne emballasjen er ikke så fantastisk, men den gjør virkelig en god jobb med å fange utseendet og følelsen til en bryllupsfilm. Den har en varme og en genuinhet, og jeg tror den kommer til å gjøre det veldig bra på video. Jada, jeg vet ikke at publikum for denne filmen virkelig bryr seg om spesialutgaver (de kan være fornøyd med kopien av denne filmen de allerede har på DVD), jeg tror at hardcore-fans av Steve Martin, Martin Short og Diane Keaton vil sette pris på de små klokkene og fløytene denne spesialutgaven tilbyr.

jeg ser på Brudens far mye annerledes nå da jeg var 18 år gammel. Når jeg kommer videre i årene som jeg er, har jeg en viss varm plass i hjertet mitt for denne filmen. Jeg vet at jeg ikke er far, og jeg er mer lik de unge barna i filmen enn jeg er Steve Martin, men jeg antar at når jeg ser denne filmen, er jeg virkelig opptatt av hvor mye livet forandrer seg. Jeg har alltid beundret hvor lett noen mennesker ser ut til å gå gjennom de forskjellige livsfasene. De blir eldre, de har forhold, gifter seg, drar hjemmefra og alt går så lett for dem. Mens jeg har gjort noen av disse tingene, er jeg virkelig opptatt av Steve Martins følelse av seg selv gjennom hele filmen. Hvordan han vet at endringen kommer og han aksepterer den, men det betyr ikke at han ikke kommer til å prøve å sabotere den slik at han kan holde på litt lenger.

Til slutt, som alle andre han får med programmet, men det er sikkert en vanskelig vei å komme dit noen ganger. Dette for meg er hva Brudens far handler om.

Brudens far ble utgitt 20. desember 1991.