Jaws DVD anmeldelse

Det er utrolig å tenke på at når Kjever først ble laget, trodde mange at det skulle bli en kalkun. Til og med Richard Dreyfuss, en av filmens stjerner, ble sitert for å si det. Så selvfølgelig fortsatte filmen å trosse billettkontor og Hollywood-konvensjoner og ble en megahit. Når du tenker på hvor mye penger denne filmen tjente da den opprinnelig ble utgitt på midten av 1970-tallet (og da innser du at disse tallene er rett der oppe hos mange av dagens pengeskapere), filmer denne utholdenhet og viktighet, ikke bare som en hit, men som en godt utført film kan den ikke nektes.

Hver gang jeg skjermer Kjever , Jeg er alltid imponert over hvor involvert i historien jeg lar meg selv bli. Jeg begynner virkelig å rote etter Roy Schieder, Robert Shaw og Richard Dreyfuss på nytt. Jeg blir også fanget av denne filmens tempo. Denne filmen var storfilm, men den beveget seg ikke som en. Den var avhengig av sakte bygde spenningslag, som kulminerte i en langstrakt kampscene mens de tre hovedrollene kjemper for livet. Denne filmen, med inspirasjonen fra Herman Melville/Nixon-epoken inngrodd i filmens undertekst, var så mange ting på så mange nivåer at det gir mening at den fortsatt vil gi et slag i dag. På noen måter tror jeg Steven Spielberg, som mange regissører, var på sitt beste før han hadde mestret mediet filmskaping. Dette er ikke å si at jeg ikke liker filmene hans nå (det gjør jeg, veldig mye), jeg tror bare han virkelig utforsket temaer og emner i sine tidligere filmer som han ser ut til å ha forlatt i dag. Om dette er bra eller dårlig, har jeg ingen anelse om, alt avhenger av hva du liker.

The Making of Jaws

Dette er en tykt lag to timers titt på alt som ble laget Kjever en realitet. Jeg hadde en DVD som hadde noe sånt som dette, men jeg vet at dokumentaren jeg viste absolutt ikke var så lang eller så dyptgående. Jeg anser meg selv som en ganske aggressiv filmperson, så jeg likte virkelig denne lille biten av nostalgi. Du trenger imidlertid ikke å være en cinefil for å sette pris på alt som var med på å gjøre denne filmen til den store filmen den er.

Fra settet

Spielberg hadde det til og med da, tror jeg. Vi får se den daglige humdrumness av et filmsett. Det jeg personlig liker med denne er at den ble spilt inn før HVER film hadde en featurette og tilleggsmateriale. Ikke at jeg har noe imot dette på noen måte, jeg tror bare at denne featuretten er veldig interessant fordi den er før hva den ble. Da denne filmen ble laget, hvem ville trodd at vi skulle feire den 30 år senere? Hvem hadde trodd at alle de ekstra opptakene skulle bli så verdifulle? Denne featuretten snakker veldig mye om det.

Jaws Arkiv

Nå er dette for filmfanatikere. Den inneholder slikt arkivmateriale som produksjonsbilder, storyboards og annet markedsføringsmateriell som ble brukt for å bringe denne filmen i forkant av den offentlige bevisstheten. Det er en enda liten del om fenomenet som denne filmen er og var. Jeg går ikke for mye inn i denne typen ting, hovedsakelig fordi det å se på storyboards på en TV-skjerm (spesielt min lille TV-skjerm), er en veldig skremmende oppgave for øynene mine.

Slettede scener og uttak

Jeg gikk bare over dette, men jeg har en veldig god forklaring på hvorfor. Kjever er en ganske fantastisk film på 124 minutter. Jeg var redd for at hvis jeg ble for dyptgående med dette settet med statister, kunne jeg virkelig såre min mening om filmen. Jeg ville se ting som jeg ikke trodde burde vært fjernet, eller jeg ville bare få informasjon om en karakter eller scene som ville påvirke følelsene mine rundt denne filmen. Etter 30 år med å se noe på en måte, tror jeg det er forståelig at jeg kanskje vil beholde ting på en måte.

Anamorfisk bredskjerm 2.35:1. Man kan også få tak i denne filmen i fullskjerm, men la oss være ærlige med oss ​​selv, hvorfor i all verden vil du gjøre det? Denne filmen har det 1970-tallsutseendet, og selv om den er datert, gjør den ingenting for å forringe filmen på noen måte. Jeg elsker følelsen som Steven Spielberg har oppnådd. Byen Amity virker som det perfekte turistsamfunnet, det er alt du kan ønske det skal være, men det å lure dypt i underlivet er noe som vil ha en dyp effekt på denne byen og forandre den for alltid. Denne filmen hadde også fordelen av at Verna Field klippet den. Det har vært en støt på at hun reddet denne filmen, og selv om jeg ikke tror vi noen gang vil vite hele historien, tror jeg at både Spielberg og Fields trengte hverandre. Denne filmen er så mange forskjellige ting. På noen måter taler den til datidens franske New Wave-filmer, på andre måter er den strukturert med klassisk historiefortelling og på andre måter ser det ut til å være Spielberg.

Engelsk (Dolby Digital 5.1), engelsk (DTS 5.1), engelsk (Dolby Digital 2.0), fransk (Dolby Digital 5.1), spansk (Dolby Digital 5.1). Som du kan se, er det en mengde måter og formater for deg å høre alle de majestetiske lydene som denne filmen har å tilby. Personlig tror jeg det som gjør denne filmen så skummel er lyden. Selvfølgelig er det Kjever sangen, som har blitt spilt ut i så mange filmer, men å se den her hvor den faktisk oppsto, gir fortsatt en veldig sterk kraft. Denne filmen maksimerte virkelig frysningene og spenningsfaktoren med lyddesignet. Den var også i stand til å stole på historien og dialogen og la det bære filmen i lange strekk. Det jeg egentlig synes er den mest imponerende delen av denne filmen, er at du kan ta ut skremmebildene og du har fortsatt en veldig solid film. Du har fortsatt noe som beveger seg i et godt tempo og forteller en interessant historie. På mange måter er det som om skremmende er prikken over i-en.

Ok, etter 30 år kommer du virkelig til å begynne å endre ting så sent i spillet? Hva annet ville dette coveret vært uten bildet av den stakkars, ulykkelige svømmeren og den enorme haien som kommer opp fra helvetes innvoller? Det er en fin blanding av svart og blått med det røde Kjever bokstaver som gir akkurat den rette effekten. Baksiden har bilder, en beskrivelse av filmen, en ekstra liste og noen tekniske spesifikasjoner. Sannelig vet jeg ikke den andre enn dette er 30-årsjubileet for Kjever , hvis du eier en annen versjon av den på DVD, trenger du en annen. Jeg liker nye tilleggsmaterialer, men det går bare så langt. Det kommer til et punkt hvor det ser ut til at disse tingene aldri kan ta slutt.

Kjever kunngjorde for verden at Spielberg var makt å regne med. Han og kameraten George ville fortsette å revolusjonere nesten alle aspekter av kino, og ved å gjøre det forvandlet de filmindustrien på både gode og dårlige måter. jeg tror Kjever er en må se, bare fordi denne filmen virkelig var toppen av isfjellet. Når du tenker på hva Steven Spielberg har gjort innen filmskaping, er det virkelig imponerende. Folk som ikke liker skumle filmer kommer ikke til å gå for denne filmen, men for resten av verden vil du bli overrasket når du besøker denne filmen på nytt og ser hvor sterkt den holder opp til noen av de skumle filmene som er laget i dag. På toppen av dette vil du også se at politikken som diskuteres i utgangspunktet er like relevant.

Det tok denne filmen 30 år, men det virker som Kjever har kommet for fullt.

Kjever ble utgitt 18. juni 1975.