Jurassic World Review #2: Ny dinosaur, samme gamle historie

Hvis du bare ser på Jurassic World for å se CGI-dinosaurer spise mennesker, vil du få mye for pengene.

Jurassic World har sine bjeller og plystre, glatte spesialeffekter, blodtørstige dinosaurer og det alltid underholdende Chris Pratt . Dessverre veier ikke det gode opp det dårlige. Filmen er i hovedsak den samme som de andre i serien. Det er ren formel. Det er absolutt ingenting nytt i karakterene, historien eller utførelsen. Du har barna i nød, den modne kvinnelige heltinnen, den overveldende mannlige frelseren, de arrogante militærgutta, den nerdete vitenskapsmannen, og selvfølgelig den uvitende milliardæren som finansierer kaoset. Det er en monsterfilm uten et intelligent manus. Jeg tenkte stadig på hvor mye bedre fjorårets reimagining av Godzilla var. Den filmen hadde spenningen og øyegodteri, men tok faktisk publikum på alvor og leverte et fornuftig plot.

Tjue år senere, Jurassic World er en fullt realisert Disney-lignende fornøyelsespark for dinosaurer, hvor barn til og med kan ta en tur på en baby triceratops. Historien begynner med to brødre ( Ty Simpkins og Nick Robinson ) på vei til Jurassic World på Nubar Island . Guttene skal visstnok tilbringe kvalitetstid med tanten sin, Claire ( Bryce Dallas Howard ); men hun er for opptatt med å vise parkens milliardæreier ( Irrfan Khan ) deres nyeste attraksjon. Drumroll takk, Indominus Rex , et genetisk konstruert beist som er bestemt til å stå i lommene deres i årene som kommer. Skapningen, en uhellig blanding av dino-terror med forsterket intelligens, slipper snart unna innhegningen og blodbadet begynner.

Chris Pratt medspiller som Owen, en tidligere militærmann som har trent en flokk rovfugler siden fødselen. Han er vervet av Claire for å hjelpe til med å redde nevøene hennes, som forutsigbart har gått seg vill i ulykken. Mens situasjonen går over til en menneskelig snacksbuffet, blir Owens kjekke sjef ( Vincent D'Onofrio ), bestemmer seg for at det er på tide å se rovfuglene i aksjon. Han kaller inn en elitemilitær enhet som slår seg sammen med Owen og rovfuglene for å jakte på den rømte Indominus Rex.

Jurassic World bør fungere som en popcorn film . Det gjør det ikke fordi karakterene oppfører seg så irrasjonelt. Jeg sammenligner det med tenåringer i en slasher-film som løper gjennom den bekmørke skogen. Karakterene, som er ment å være ekstremt intelligente og vellykkede mennesker, tilbyr sin innmat til dinoene som hor d'oeuvres. Det er en suspensjon av vantro som et publikum trenger, men det blir direkte dumt og useriøst her.

Hvis den eneste grunnen til å se denne filmen er å se CGI dinosaurer spis folk, så får du mye for pengene. Hvis du håpet på en anstendig historie som fulgte med handlingen, er du bedre tjent med å leie Godzilla . Chris Pratt drar av machoen Owen med sin sympatiske oppførsel, men jeg ble lei av Bryce Dallas Howard svært raskt. Hun er en grei nok skuespillerinne, det er det mangelfulle manuset som har skylden. Jeg vil ikke liste opp alle manusforfatterne som tilskrives Jurassic World, men du skulle tro at så mange mennesker ville ha vært i stand til å lage et mer oversiktlig plot.