Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings Review: Et fantastisk kampsportepos som knuser forventningene

En reservert mann (Simu Liu) konfronterer sin skjebne og den dødelige faren (Tony Leung) han løp fra i Shang-Chi og Legenden om de ti ringene.

Shang-Chi og legenden om de ti ringene er et fantastisk kampsportepos. Regissør Destin Daniel Cretton har levert en intim historie om en familieoppgjør med vidtrekkende konsekvenser. Kampscenene er utsøkt koreografert med fantastisk, visjonært kameraarbeid. Men den virkelig fantastiske delen er at bak den utmerkede filmskapingen, handlingen og banebrytende visuelle effektene ligger en dramatisk kjerne som gir dyp gjenklang. Hver karakter har en betydelig personlig eierandel i historien. Følelsene deres driver en overbevisende fortelling som absolutt knuste mine allerede høye forventninger.

For tusen år siden i en tid med konflikt, desimerte en nådeløs kriger (Tony Leung) fiendene sine med den utrolige kraften til ti mystiske ringer. De ga ham udødelighet og matet hans umettelige tørst etter dominans. Hærene hans beveget seg i skyggene gjennom historien. Erobret alt i deres vei til de oppdaget en gammel landsby som beskyttet en stor hemmelighet. Krigeren ble overrasket over å endelig møte sin likemann (Fala Chen) i kamp. Hun kjempet med en stil som kontinuerlig var i stand til å avlede angrepet hans. Han ble forelsket i henne. Mot alle odds følte hun det samme. De forlot hans mørke fortid for å stifte familie.

Tiår senere i San Francisco sentrum jobber Shaun (Simu Liu) som betjent på et stilig hotell. Han og hans beste venn siden videregående, Katy (Awkwafina), omfavner deres underpresterende livsstil. Familien hennes lurer på når de vil vokse opp. Shaun og Katy raser etter bussen etter en natt med full karaoke. Plutselig blir Shaun konfrontert av en gruppe kjeltringer ledet av en mann (Florian Munteanu) med et sverd som en arm. Katy blir forvirret når Shaun beseirer dem med straffende kampsportsdyktighet. Han innrømmer overfor henne at han egentlig heter Shang-Chi . Hans usedvanlig farlige far har endelig funnet ham. Han må finne sin yngre søster (Meng'er Zhang) umiddelbart.

Shang-Chi og legenden om de ti ringene avslører en rekke tragedier gjennom tilbakeblikk. Selve omfanget av historien kommer ikke i fokus før begynnelsen av en suveren tredje akt. Shang-Chi , faren og søsteren hans er en familie i uro. Han valgte å rømme i stedet for å møte byrden av farens ambisjoner. Etterlater en søster, som bare ble sett og aldri hørt, for å finne sin egen vei ut. Disse sterke valgene kommer tilbake til å hjemsøke med hevn. Simu Liu, Tony Leung og Meng'er Zhang er medrivende i sine opptredener. Publikum kommer til å bli positivt overrasket over filmens emosjonelle realisme.

Shang-Chi og legenden om de ti ringene er ikke en lei rehash av Wuxia wire slåss kinesiske filmer som Snikende tiger, skjult drage eller House of Flying Daggers . Destin Daniel Cretton ( Kort sikt 12 , Bare nåde ) bringer et friskt nytt perspektiv til de overveldende actionscenene. Kampene er ikke overdrevet. Forskjellen ligger i måten kampens skudd på. En spennende scene på stillas utenfor en skyskraper vil sparke deg i ræva og knekke en fot når du gjør det. Som Shang-Chi kjemper mot Ten Rings-hæren, glider kameraet sammen i et sikksakk, flytende mønster for å fange den vanvittige handlingen i flere ekstreme vinkler. Det er garantert et høydepunkt, men det er et tegn på det neste nivået i filmskaping som vises her.

Bifigurer balanserer handling og drama med velplassert humor. Awkwafina og en tilbakevendende Ben Kingsley er morsomme. De legger til et lett preg uten å være dumme. Fans som var skuffet over Iron Man 3 kommer til å elske tilbakekomsten til Trevor. Andre MCU-karakterer dukker opp. Filmen finner sted flere måneder etter Blip, så kjølvannet av Avengers: Engame merkes fortsatt. Hold deg rundt under og etter studiepoengene. Shang-Chi og legenden om de ti ringene er en produksjon av Marvel Studios. Den vil bli utgitt på kino 3. september av Walt Disney Studios Motion Pictures.