The Circle Review: A Sledgehammer Satire of Social Media

Emma Watson og Tom Hanks faller pladask i The Circle, en kjedelig øvelse i Big Brothers ondskap.

Dekk til webkameraet ditt, demp mobilen din, du er ikke paranoid, de ser virkelig på deg. Velkommen til verden avbildet i Sirkelen , en sleggesatire av privatliv og personlig frihet. Filmen setter øye på Big Brother-rekkevidden til selskaper som Google og Facebook. Idealene og bekymringene som presenteres er gyldige, men henrettelsen er overdreven og blaser. Vi får beskjeden. Den leveres via brannslange.

Emma Watson spiller hovedrollen som Mae Holland, en kundeservicerepresentant som sliter med å klare seg. Bestevenninnen hennes, Annie (Karen Gillan), får henne jobb hos Sirkelen , et gigantisk internettselskap som har vært banebrytende i sosiale medier. Det er den karismatiske administrerende direktøren, Eamon Bailey (Tom Hanks), som gir teknologiske gjennombrudd og visdom til de kultlignende ansatte a la Steve Jobs. Mae sliter først med å passe inn i den ultra-tilknyttede bedriftskulturen. Men personlige problemer hjemme og med en barndomsvenn (Ellar Coltrane) får henne snart til å drikke Kool-Aid også. Det er ikke før et tilfeldig møte med en mystisk kollega ( John Boyega ) forstår Mae virkelig kraften til selskapet.

Sirkelen bruker mye tid på å lage spisse mothaker på kulturen i Silicon Valley. Vi får de seriøse millenials som slaver bort på en munter sammensetning. Strålende med bordtennisbord, basseng, yogatimer, sovesaler; alt utstyret som trengs for å fungere tjue timers dager. Disse innledende scenene, spesielt dialogen fra arbeiderbi-klonene, er humoristiske. Gagen mister sin glans raskt ettersom handlingen skrider frem. Det er meningen at vi skal tro at tilsynelatende intelligente mennesker, i stand til å lage algoritmer og avansert teknologi, er lemminger når det kommer til personvernspørsmål. Det er helt utrolig etter et poeng. Filmen drar så mye etter hvert som vi blir forkynt å like sauene den håner.

Sirkelen er co-skrevet av Dave Eggers, forfatteren av 2013-romanen filmen er basert på. Denne er en headscratcher ettersom manuset er hverdagslig. Den utspiller seg veldig sakte og på en ham-fisted måte. Det kan være at romanen har lignende beats og bare gjenskapes. Jeg har aldri lest boken, så kan ikke ta den dommen. Det er bare spennende, og en sjeldenhet, at den originale forfatterens manus er så kjedelig.

Karakterene i filmen er helt utrolige. Noen, som Tom Hanks-sjefen, er ment å være karikaturer. De andre faller pladask i sin intelligens og naivitet. Jeg kan kjøpe en jente som blir imponert over en ny jobb, men ikke så mye annet som Mae gjør. Emma Watson gråter og surrer, men handlingene hennes er useriøse. Hvorfor, spesielt etter filmens klimaktiske hendelse, er totalt ulogisk. Sirkelen tar det som burde være en klar karakter og setter henne inn i det altfor satiriske plottet.

Personvernspørsmål, overvåking, muligheten til å være utenfor nettet, vi har sett disse temaene behandlet før i langt overlegne filmer. Det er 2017, Orwells 1984 er flere tiår siden. Den gjennomsnittlige brukeren av sosiale medier er godt klar over farene. Sirkelen forteller eller viser oss ikke noe nytt i denne forbindelse. Det måtte være raskere og mer underholdende. Fra STX Pictures, Sirkelen er en kjedelig og oppblåst trening i teknologien er overrekkevidde .