Spirit: Stallion of the Cimarron Review

Filmen er ekstremt morsom, og selv om den blir kritisert av mange for å ha for mye voksenhumor i seg, tar denne filmen for seg disse vitsene med klasse og kreativitet.

Dreamworks SKG satte opp en oppgave for seg selv å vise dyrenes ånd uten deres evne til å bruke det engelske språket. Her synger, danser eller snakker ikke hestene. Så hvor er all moroa? Den eneste 'hesten' her er gjort gjennom Matt Damons fortelling om Spirits tanker. Dette kunne ha fungert - men det gjorde det ikke.

Spirit er en vill, frisinnet hingst og leder av Cimmaron-flokken. Han løper med ørnen til han blir tatt til fange av noen av kavaleriets soldater i det gamle vesten, på grunn av sin nysgjerrighet. Kavaleriets leder (James Cromwell) bestemmer seg for å bryte ånden ved å sulte og dehydrere ham og binder ham til en stilling i tre dager. Den samme skjebnen møtes av en fanget indianer (Little Creek), men duoen klarer å galoppere bort. Little Creek (Daniel Studi) lærer hingsten om kjærlighetens kraft og verdien av kompromisser.

Mens hestene galopperte, har det aldri vært noen blant publikum som har vært så begeistret for diskusjoner rundt maling av dører. Man kan ikke klandres for å ta en liten pause, med tanke på hvor forutsigbar denne filmen ble. Den største feilen ligger kanskje i det ekstremt svake manuset/historien. Bortsett fra at Spirit galopperer bort og blir tatt igjen og igjen, er det ikke mye annet. De fleste scener i filmen mangler plausibilitet, og selv om det absolutt kan tilgis i en film, ikke i så radikal grad. Kast inn et par hardt presset moral og du har hodepine.

Filmens hovedforutsetning var å avvikle standarden for snakkende dyr i de fleste animerte bilder. Hestene formidler følelsene sine gjennom sutring, snøfting og ansiktsuttrykk. I stedet for at hester er Tom Cruise eller Brad Pitt, er hester hester. Det er en interessant taktikk, selv om snakkende dyr heller ikke er en følelsesmessig konflikt! Kanskje det ville ha fungert, bortsett fra at det ikke gjorde det. Det hjalp heller ikke å sette inn en voiceover-fortelling av Matt Damon. Det føltes helt malplassert. Hvis det var mer hesting rundt i hans fortelling, ville det ha hjulpet veldig.

Animasjonen er det sterkeste elementet. Den er fantastisk og reflekterer de rike, livlige fargene i det gamle vesten med utbrudd av begeistring og energi I mange øyeblikk føltes animasjonen faktisk ekte. Når snøen falt trodde du at den falt på deg og når hesten hoppet følte du at du holdt på å falle. Hans Zimmers partitur smigrer også filmen i stor grad. Det er veldig synkronisert med bildet. Når det gjelder sangene til Bryan Adams, var det noen som skilte seg ut som 'Get of off my back' og 'never going to give up.' Imidlertid var de fleste av hans andre sanger ganske svake og milde.

Regissørene Kelly Asbury og Lorna Cook bruker en lyrisk historiefortelling, og bruker musikk i stor grad for å drive handlingen. Det var noen få ganger da øynene kunne ha fått åpenlyst tårer, og det gjorde de. Det er åpenbart at det i det minste var noen talentfulle mennesker involvert i dette livlige prosjektet, men de må ha sett den andre veien da det grufulle manuset snek seg inn på dem. John Fusco burde være knust, feil, sparken.

Målgruppen av jenter vil definitivt sette mye mer pris på det enn voksenverdenen. Det er fantastisk, har hester, høy energi og noen vitser her og der. Mens ideen var der, er det uheldig at manuset gjorde at vi ikke kunne se mye mer enn en haug med vakre hester som løp rundt fra sted til sted til de 'sjelelige' tonene til Bryan Adams.

Har du tilbakemelding på denne anmeldelsen? [email protected]

Spirit: Stallion of the Cimarron kommer ut 24. mai 2002.