Stealth anmeldelse

Stealth går i uventede retninger og viser seg å være en enormt underholdende film.

Reklamen for Skjult er svært misvisende. Hver trailer og TV-reklame jeg har sett har Jamie Foxx foran og i midten som filmens stjerne. Han er faktisk den tredje hovedpersonen bak Josh Lucas og Jessica Biel. Lucas er stjernen i Skjult , men han vant ikke Oscar for beste skuespiller. Så markedsføringssjefene hos Warner Brothers har bestemt seg for å kutte ham helt ut av reklamen, helt til du ser filmen og innser at Jamie Foxx har omtrent femten minutter med skjermtid. Når det er sagt, gjør Lucas en utmerket jobb i en film som er actionfylt og fylt med overraskelser. Jeg gikk inn og ventet et Terminator-lignende komplott om en ond datamaskin som var opptatt av ødeleggelse. Det er ikke slik det er. Skjult går i uventede retninger og viser seg å være en enormt underholdende film.

Skjult finner sted i en ikke så fjern fremtid. Lucas, Biel og Foxx spiller hovedrollene som USAs beste marinepiloter. De har fått i oppgave å danne en elitejagerenhet rundt en topphemmelig, ultrahøyteknologisk snikejager. De er sjokkerte over å finne ut at det fjerde medlemmet av teamet deres er en kunstig intelligens kjent som Eddie. Eddie har alle ferdighetene, men ingen av instinktene deres. Pilotene, spesielt Lucas, ser på Eddie som en trussel og mener ikke at en maskin bør få valget mellom å drepe mennesker. Eddie blir truffet av lynet under et oppdrag. Den bryter seg løs fra teknikerens kontroll og gir seg selv nye oppdrag å fly. Pilotene får cart blanche for å dempe Eddie og bringe den tilbake, og ødelegge den om nødvendig. Det de finner er en dypere konspirasjon rundt maskinen og en dødelig kamp med en farlig fiende.

Actionscenene i Skjult er kul. Flyene ser litt datastyrte ut, men de generelle flyscenene, spesielt luftkampene, er spektakulært skutt. Regissør Rob Cohen, kjent for sitt arbeid med XXX og The Fast and the Furious, er på toppen av spillet sitt her. Han gir filmen et glatt utseende uten å bli for futuristisk. Flyene og deres evner virker ikke så langsøkt. Skjult er sannsynligvis en nøyaktig spådom om neste generasjons jagerfly. Jeg har ikke vært en fan av Rob Cohens tidligere verk, men han viser seg Skjult at han definitivt har ferdighetene til å lage en god actionfilm.

Den store fiaskoen til Skjult er en banal, tvungen romanse mellom Lucas og Biels karakter. Det er helt unødvendig og trekker heldigvis ikke ned hele filmen. Biels karakter er den typiske jenta i nød som trenger den sterke stille typen for å redde henne. Jeg trodde hun kunne ha fått mye mer å gjøre, men det er tydelig at jobben hennes var å fylle ut en bikini og gå rundt en foss i Thailand. Biel er en dyktig skuespillerinne som har gjort et godt dramatisk arbeid, men er henvist til øyegodteristatus i Skjult .

Sommeractionfilmer er vanligvis spesialeffekter og eksplosjoner med plot som en ettertanke. Skjult , til tross for det du ser fra trailere og reklamefilmer, har en god historie som er godt fortalt. Det er ikke så involvert, men synkroniserer fint med handlingsstrukturen. Jeg følte ikke at jeg ble tvangsmatet hjerneløse actionscener. De dukker opp når historien tilsier det og er meget godt utført. Skjult er en av de bedre sommerfilmene og en god måte å tilbringe en ettermiddag på.