When I Consume You anmeldelse: En fantastisk autentisk film om lidelse

Perry Blackshears nye film When I Consume You fortsetter sin bane som en av de beste indiefilmskaperne i skrekkfilmsjangeren.

Demon i skapet for When I Consume You Review
1091 bilder

En mann ligger i sengen, kjæresten sover på siden hennes; han stirrer på hennes ubestemmelige rygg helt til hun ruller seg over for å møte ham, formen på kroppen hennes er godt synlig, men trekkene hennes er skjult om natten. Det er et hull der ansiktet hennes skal være, et nært og grusomt mørke som er umulig å identifisere - kastes det skygger på henne, eller er det noe forferdelig i sengen med ham? Han stirrer inn i det gapende tomrommet mens publikum spent venter på en hoppskrekk , men en kommer aldri. I stedet sitter vi igjen med avgrunnen.

Dette er den aller første scenen fra filmskaperen Perry Blackshear sin første funksjon, De ser ut som mennesker , og det er en mesterlig introduksjon til en filmografi som ofte stirrer ned i avgrunnen med paranoia, melankoli og skrekk . Han fulgte den lo-fi-perlen med Sirenen , en vakkert laget romantisk skrekkfilm , og er nå tilbake med Når jeg forbruker deg , hans tredje spillefilm som forfatter, regissør, klipper, produsent og kinematograf. Han er en samarbeidspartner av natur som har et slags repertoarselskap av skuespillere og produsenter som jobber med ham på hvert prosjekt, og dette er absolutt deres mørkeste film, en utmerket meditasjon om lidelse og hvordan man kan overleve denne tingen som heter livet.

MOVIEWEB VIDEO FOR DAGENS

Lidelse gjennom overlevelse i When I Consumer You

Evan Dumouchel har en blodig ansikts- og halstatovering i When I Consume You
1091 bilder

Fordi Når jeg forbruker deg handler mye om lidelse og smerte, det er også Blackshears mest direkte sjangerprosjekt så langt, som omfavner skrekk som en kanal for temaene hans og lykkes fantastisk. Filmen følger Wilson og Daphne Shaw, en bror og søster som har hatt et ekstremt vanskelig liv. Daphne er nå fem år edru etter et tiår med selvdestruksjon og er fast bestemt på å hjelpe broren sin å komme seg gjennom livet. Wilson er en stille mann, en vaktmester som lider av ekstreme panikkanfall og som åpenbart er skadet, om ikke nevrologisk så absolutt følelsesmessig eller psykisk.

De prøver begge å komme seg videre i livet; Daphne prøver å adoptere et barn, og Wilson (eller Will) håper å bli lærer. Folks tidligere demoner forsvinner imidlertid sjelden, og når det gjelder Daphne og Wilson, kan deres egne personlige demoner være mindre figurative enn de fleste. Dette er hjemsøkte mennesker på en måte som beveger seg fra emosjonell metafor til bokstavelig fakta, men Daphne er fast bestemt på å holde broren trygg selv om det dreper henne.

Evan Dumouchel og Libby Ewing skinner som søsken

Libby Ewing og Evan Dumouchel i When I Consume You
1091 bilder

De søsken har et vakkert forhold i Når jeg forbruker deg , og det er tydelig hvor mye de har måttet stole på hverandre for å komme seg gjennom livets vanskeligheter. Evan Dumouchel er et hjerteskjærende kraftsenter som Will, og spiller en helt annen karakter enn han er vant til i Blackshears andre filmer. Tungt skjeggete og med evig søvnige, gnagede øyne, er Will den typen person som er både håpefull og naiv nok til å søke på en lærerstilling med bare ett år på college. Han trenger instruksjoner om hvordan han skal knytte et slips og møter opp til intervjuet med en skjorte som ble brent etter å ha prøvd å stryke den. Omgitt av grusomheten til en storby, virker Will som en av de mange sjelene som går seg vill i sprekkene, dømt til å bli tråkket på eller tråkket over hele livet.

Libby Ewing, en nykommer i Blackshears lille tropp, er utmerket som Daphne, en veldig tøff kvinne som tåler store mengder lidelse og skuffelse for å passe inn i verden som konstant skader henne og alle slitende arbeiderklassemennesker daglig. Ewing spiller Daphne på en måte som visualiserer hennes fem år med nøkternhet, og uttrykker hvor mye motstandskraft det tar å leve et edru liv med enorme barndomstraumer, konstante økonomiske vanskeligheter og en voksen bror som dukker opp klokken tre om morgenen med panikkanfall. , for ikke å nevne en ekte demon som vil ha hennes sjel.

Perry Blackshear prøver å finne mening i elendighet

Evan Dumouchel i When I Consume You
1091 bilder

Det ville være synd å ødelegge de svært organiske narrative vendingene Når jeg forbruker deg , men dette er heller ikke en film som er avhengig av overraskelse for å vinne over sitt publikum. Dette er en film som i motsetning til mange filmer med 'sjokkerende' vendinger , kan ses gjentatte ganger, med en mengde fine detaljer å suss ut over tid. Den virkelige spoileren for Når jeg forbruker deg har ingenting med plottet å gjøre; den store overraskelsen er hvor følelsesmessig smertefullt, rått og gripende det er for en film sentrert om demoner, spøkelser og det overnaturlige. Bare en håndfull nylige skrekkfilmer har vært i stand til å fange lidelse med en slik sannhet.

På mange måter, Når jeg forbruker deg handler om kampen for å finne tilfredshet og aksept midt i tilværelsens elendighet og smerte. Dette er sannsynligvis grunnen til at den ofte refererer til filosofiske, spirituelle eller politiske tekster som søkende har vendt seg til for å få mening, fra Hjerte-sutraen til Franklin Roosevelts andre åpningstale ('The test of our progress is not if we add more to the overflod of them who have much; it is if we provide enough for those who have too little'), og spesielt den briljante galningen William Blake :

Jeg søkte min sjel, men min sjel kunne jeg ikke se.

Jeg søkte min Gud, men min Gud unngikk meg.

Jeg søkte broren min og jeg fant alle tre.

Daphne er en søker, en som prøver å finne mening for å fylle det gapende tomrommet som narkotika og alkohol en gang stoppet opp i, den vanlige avgrunnen Blackshear så ofte stirrer inn i med filmene sine. Wilson blir en søker også, men på en annen måte.

Perry Blackshear og rollebesetningen til When I Consume You

Libby Ewing og Evan Dumouchel på t-banen i When I Consume You
1091 bilder

Søskenforholdet er sentralt i Når jeg kan konsumere deg , og som sådan dominerer Ewing og Dumouchel filmen. Ewing er subtilt genial her og fortsetter forhåpentligvis å jobbe med Blackshears kvasi-skuespillende tropp, og Dumouchel er fantastisk, som nevnt. Imidlertid en annen hyppig samarbeidspartner med direktøren , MacLeod Andrews, dukker opp i en forestilling som noen ganger er komisk manisk, men også ondsinnet skremmende.

Andrews og Dumouchel spiller mot type her, og deres første møte og påfølgende samtale er en av filmens beste scener. Dette er to skuespillere som burde være kjente navn - ekstremt flytende og i stand til å krysse et bredt spekter av roller og leve i alle følelser naturlig, de svært undervurderte Andrews og Dumouchel er utrolig talentfulle (og veldig kjekke), i stand til å improvisere i karakter og ta en mer praktisk samarbeidsrolle.

Evan Dumouchel trekker ut en tann i When I Consume You
1091 bilder

Blackshear fortsetter å være imponerende på alle fronter her. Som kinematograf er han briljant til å belyse nattscener, vet nøyaktig hvordan han skal komponere et skudd for å forsterke frykt, og er følelsesmessig intuitiv med nærbilder. Som redaktør (sammen med Or Ben David og Kevin Tran) er han ekstremt effektiv; han samler alt så kortfattet at han nesten er for effektiv. En ekstra 20 minutter polstret med lengre opptak (spesielt nær slutten) ville ikke bare gi seerne mer flott materiale i en allerede flott film, men også avvikle sluttakten litt, noe som gir en mer narrativ eksposisjon samtidig som man sitter lenger med karakterutviklingen .

Som forfatter fortsetter Blackshear å skape noe av det beste karakterer i skrekkfilm . Karakterene hans er aldri bare narrative verktøy eller hule kanaler for høylytte hoppeskrekk, og Når jeg forbruker deg fortsetter sin nære oppmerksomhet på detaljer med en sparsom gruppe karakterer. Mye av dette tilskrives selvfølgelig også de fenomenale skuespillerne, som også fungerer som besetningsmedlemmer til en viss grad; Blackshears filmer er virkelig uavhengige, som disse små sommerskolene fri for studiointerferens, der en liten gruppe lidenskapelige artister drar ut i verden for å lage noe sant og personlig meningsfylt. Alle er absolutt engasjerte her, noe som ikke kan sies om de fleste filmer.

When I Consume You er tilgjengelig 16. august

Mann i hettegenser i When I Consume You
1091 bilder

Til syvende og sist, Når jeg forbruker deg er en helt autentisk film om smerte og lidelse som virkelig føles (teksturelt og følelsesmessig) rå og ærlig. Det handler om å komme overens med en og annen håpløshet, ondskap og elendighet i en ofte forferdelig verden (spesielt slik arbeiderklassen opplever det), og hvordan man kan hente mening og tilfredshet fra kampen for å leve i den. Det er ikke lett, og filmen er ikke alltid lett som et resultat. Det kan være en smertefull og nedslående klokke, men den er til syvende og sist håpefull på en måte som aldri er forvirrende eller enkel. Håpet som utledes i denne filmen er ikke et nonchalant foreskrevet antidepressivum, men snarere en stille invitasjon til livet midt i lidelsen. Alt kommer ikke til å bli bra, Når jeg forbruker deg synes å si, og det er greit. Vi kommer oss gjennom det sammen.

Fra 1091 bilder, Når jeg forbruker deg er en Ahab and the Dark-film produsert av rollebesetningen (Perry Blackshear, MacLeod Andrews, Evan Dumouchel og Libby Ewing) og tilgjengelig for strømming gjennom VOD-plattformer 16. august.