William Shakespeares DVD-anmeldelse The Merchant of Venice

Antonio må låne penger for å hjelpe Bassanio å få kjærligheten til Portia. For å gjøre dette må han låne pengene fra Shylock. Siden Antonio og Shylock er fiender, krever Shylock et pund kjøtt dersom Antonio ikke betaler tilbake lånet i tide. Antonio ender opp med å havne i et forlis (jeg tror dette er hva som skjedde, mens de snakket på den Shakespeare-tungen, hørte jeg dem snakke og så handlingen på skjermen for å utlede hva som skjedde) og Shylock krever å få tilbakebetalt det som han føler er rettmessig skyldt til ham. Saken er at det er en pris å kreve den slags rettferdighet han søker, og her ligger historiens gnisningspunkt.

Ok, Al Pacino, Jeremy Irons, Joseph Fiennes og den lysende Lynn Collins er alle fine skuespillere. De kan håndverket sitt, de kan snakke på Shakespeares tunge, men jeg vet bare ikke at jeg forstår historien. Det er ment å ha denne store betydningen og resonansen, men slutten så bare ikke ut til å stemme. Jeg vet at folk som leser dette kommer til å håne meg (omtrent som jeg håner av folk som ikke liker filmskaperne fra 1970-tallet), på grunn av Shakespeares åpenbare innflytelse på fremføringsstykker i alle medier. Jeg kommer til å ta slaget på denne, men jeg var der. Jeg så denne filmen fra begynnelse til slutt. Jeg spolte ikke fremover, jeg tok ikke en lur, jeg snakket ikke i telefonen (jeg satte den til og med på pause da jeg tok badepausene) ... jeg var DER og jeg fant fortsatt ut at denne filmen var hinsides meg. Det var over hodet mitt. Jeg skjønner bare ikke hva den store ideen egentlig var? Jeg vet at ideen om halvkilo kjøtt skal ha en stor betydning, men jeg brydde meg egentlig ikke så mye. Igjen, jeg vet at jeg må skandalisere det noen mennesker fremholder som hellig, men se, denne filmen var bare ikke min kopp te. Det virket som en enkel historie som egentlig ble fortalt med for mange store slag.

Kommentar med Michael Radford og Lynn Collins

Dette er en overraskende morsom titt på denne filmen med regissøren og kvinnene som spilte Portia. De ser ut til å ha hatt en flott tid, ikke bare med å lage denne filmen, men også å jobbe sammen. Det ser ut til å være en dyp respekt for deres medskuespillere og skuespillerinner også for kildematerialet til dette verket. Jeg fikk virkelig følelsen da jeg lyttet til denne kommentaren at Mr. Radford og Miss Collins så denne filmen med veldig friske øyne. Det virket ikke som om de visste alt som var i ferd med å skje, snarere så de ut til å glede seg over scenene som ble presentert og så frem til muligheten til å snakke om alle forestillingene, ikke bare deres egne.

Making bak kulissene av Featurette

Dette er et solid sammensatt stykke der vi virkelig får høre om den indre funksjonen til hovedpersonene i denne filmen. Jeg elsket å høre Jeremy Irons’ syn på karakteren hans Antonio. Jeg skiller ham ut fordi han virkelig så ut til å forstå de mange forskjellige lagene i karakteren han bodde i. Jeg har det samme med Joseph Fiennes. Dette er ikke for å si at Al Pacino og Lynn Collins ikke virket slik, jeg følte bare at Fiennes og Irons sine følelser var bedre artikulert og mer på overflaten av hvem de er. Dette vises absolutt i filmen.

Nettlenke til lærerveiledningen (for klasseromsstudier)

Dette er grunnen til at folk elsker DVDer. Hvis jeg var engelsklærer, ville jeg vært så glad for å vite at jeg ikke bare kunne vise denne filmen til elevene mine, jeg kunne da finne en leksjon fra en av bonusfunksjonene på DVD-en. Siden jeg ikke er engelsklærer, har jeg ikke så mye bruk for denne studieveiledningen, men jeg kan absolutt sette pris på hvorfor den følger med denne DVDen.

2.35:1 Anamorfisk bredskjerm. Når det gjelder periodestykker, ser denne filmen forbløffende ut. Det er utrolig hvor stor og dristig jeg syntes denne filmen var. Utseendet fra den tiden og hvordan det ble satt over var bare fantastisk. Denne filmen er tett konstruert. Du ser ikke noe jeg vil klassifisere som frittflytende. Den har konstruksjonene til Shakespeare som støttes av Michael Radfords sikre håndledd. Dette er den typen film som blir nominert til Oscar-utdelingen. Faktisk lurer jeg litt på hvordan det ble oversett under Oscar-tiden. Jeg husker på en måte at denne filmen ble utgitt, men siden det egentlig ikke er min kopp te, tror jeg ikke jeg har lagt merke til den. Selv på min billige, lille TV ser denne filmen fantastisk ut. Bruken av farger og det overskyede utseendet til Venezia kombineres for å lage en film som selv om jeg synes er feil i historieavdelingen, ser fantastisk ut i sitt bilde. Det er en klar følelse av tid og sted. Du kan se at de ansvarlige for scenografien virkelig kjente verden som de bygde.

Dolby Digital 5.1 - engelsk. Jeg ønsket å se denne filmen med undertekstene på rett og slett fordi med måten karakterene snakket på, kan dette like gjerne ha vært en utenlandsk film. Dessverre var de eneste undertekstene jeg kunne se den på fransk. Det er ikke det at lyden er dårlig eller at det folk sier er vanskelig å forstå. Mer til poenget, jeg har bare noe i hjernen min som er koblet til å slå seg av når disse menneskene snakker på denne måten. Jeg vet at det var slik de snakket den gang, jeg vet at dialogen er strålende, jeg vet at skuespillere elsker Shakespeare, og jeg krangler ikke med noe av det. Jeg er sikker på at Shakespeare virkelig treffer mange mennesker veldig dypt. Jeg har bare aldri vært inne på hva det er. Grunnen til dette er tonefallet og bøyningen. Jeg kan bare ikke følge det. jeg skjønner det ikke. Jeg så på en scene, trodde jeg forsto hva som skjedde, og hvis noe skjedde i den følgende scenen som var relatert til det jeg trodde ble diskutert i forrige scene, så visste jeg om jeg hadde rett eller galt. Dette var den eneste måten jeg kunne prøve å følge med på hva som skjedde i denne filmen. Kanskje når jeg blir eldre vil jeg få en større forståelse for klassikerne, jeg vil forstå hvordan de forholder seg til alle filmene jeg elsker, men noe sier meg at da Barry Levinson skrev Diner han trakk ikke på Shakespeare som sin inspirasjon.

Forsidebildet er Jeremy Irons, Al Pacino, Lynn Collins og Joseph Fiennes som alle i deres periodegarderoben ser ut som de hører hjemme der. Når jeg stirrer på dette omslaget, tror jeg at jeg husker at jeg så en annonse for denne filmen i avisen. Sannelig, å se Pacino i skjegg, iført antrekket han hadde på seg, er nok for meg til å gi denne filmen videre. Jeg mener ikke å virke så følelsesløs eller grisete, men DISSE PERIODEDELENE FUNGERER IKKE FOR MEG . Jeg kjenner folk som bare kan se disse filmene om og om igjen, og de trenger aldri å komme på lufta. Hvordan de gjør det er utenfor meg, og jeg er misunnelig på deres ferdigheter. Baksiden av DVD-boksen inneholder noen flere bilder fra filmen, en god beskrivelse for å hjelpe folk som meg å finne ut hva Kjøpmannen i Venezia handler om, ekstrautstyr og de tekniske spesifikasjonene til det som er på disken. Ingenting er for spektakulært her hvis du vil vite sannheten, men jeg tror at en film som denne ikke trenger å presentere seg selv som noe annet enn hva den er. Jeg tror absolutt ikke at fans av skuespillerne, Shakespeare eller periodefilmer generelt vil finne noe i dette coveret som gjør at de ikke vil se denne filmen.

Ok, jeg tror jeg har sagt alt jeg sannsynligvis kan si om Kjøpmannen i Venezia . Jeg elsket den ikke, jeg hatet den ikke, jeg lot skjønnheten i filmen skylle over meg mens jeg prøvde å finne ut hva som foregikk. Kanskje jeg forventet en mer komplisert historie og ble overrasket over at denne var så enkel? Kanskje jeg gikk glipp av alvoret i situasjonen på grunn av Shakespeare-tungen som ble brukt til å levere den? Uansett hva tilfellet er, er jeg glad for å ha sett denne filmen slik at jeg i det minste har en bredere forståelse av begrepet et halvt kilo kjøtt. Hvorfor vil Shylock dette? Jeg aner ikke, annet enn at jeg tror han følte at datteren hans var omgitt av Bassanio og hans undersåtter (han trodde de var en dårlig innflytelse) og han følte at han kunne mest skade Bassanio ved å såre Antonio. Kanskje jeg bare trenger å knekke litt i bøkene og se om jeg kan få noe mer ut av Shakespeares skrevne ord?

Kjøpmannen i Venezia er en solid utformet fortelling som inneholder fine forestillinger fra en fantastisk rollebesetning. Utseendet til filmen er stort og full av glans. Selv om jeg føler at historien mangler totalt sett, vil jeg absolutt anbefale denne filmen til fans av sjangeren eller Mr. Shakespeare.

William Shakespeares The Merchant of Venice ble utgitt 3. desember 2004.